Wednesday, 23 May 2012

Sydney tömegközlekedési lehetőségei

Az elmúlt négy hétben nem történt semmi érdemleges, csak annyi, hogy sikerült meghosszabbítani a vízumunkat még további három évre. Ennek a bravúrnak azonban ára volt és lesz is…mármint Kata részérőlJ Kata egyetemre fog járni és könyvelést fog tanulni. Így egyfelől fizetni kell a szemeszterenkénti jó néhány ezer dolláros tandíjat (igen, itt van tandíj…sajnos az itteni kormány nem olyan sikeres és még nem törölte el a tandíjat, mint az otthoni...sicc!J), másfelől igen komoly erőpróbának néz elébe…de reméljük sikerülni fog a terv és lesz egy ausztrál diplomája.

Azért választottuk ezt a megoldást, mert így legalább van valami értelme is az iskolába járásnak. Nem valami szar, kamu suliba járatjuk a vízumért, hanem több zsetonért valami értelmes szakmát is kitanul a lyányJ Az meg mindig jól jön egy bevándorlási, letelepedési engedélyhez…

Nálam változatlanul ugyanaz a helyzet. Dolgozom a bárban és még élvezem is…közben megpróbáljuk a lehető legtöbb időt együtt tölteni Katával, amit azért nem olyan egyszerű összehozni. Kedden meg végre megvolt az első sportnapom is a biciklizésen kívül. A munkatársaimmal kibéreltünk egy kis termet és fociztunk egy órát a cityben. Egész jó kis nemzetközi csapat jött össze csehekkel, szlovákkal, indiaiakkal, németekkel, lengyellel és egy játszani abszolút nem tudó, tehetségtelen, azonban annál lelkesebb magyarral…J


Mivel viszonylag egyhangúan telnek a napjaink, nem is szeretnék senkit a napi rutinjainkkal untatni. Inkább megpróbálom szép lassan, részleteibe menően megmutatni a várost, ahol élünk.

Sydney rövid történelmével nem sokat vesződnék, inkább belinkelem a wikipedia idevágó cikkét a városról…nagyjából megbízhatóJ http://hu.wikipedia.org/wiki/Sydney vagy angolul http://en.wikipedia.org/wiki/Sydney

Mivel leggyakrabban a városi tömegközlekedéssel kerülök kapcsolatba, így ezzel kezdeném.

BUSZOK:
333-as belülről
Busszal gyakorlatilag bárhova eljuthat az ember. Igen kiterjedt buszhálózattal és fejlett, korszerű gépjármű flottával rendelkezik a város: Mercedes-Benz, Scania, Volvo, MAN gyártású buszok róják a kilométereket. Többségük a 2000-es években állt szolgálatba, de bőven vannak még a 90-es évekből is. Különös, hogy szintén megtalálhatóak a 70-es, 80-as éveket képviselve a Mercedes-Benz O305, Mercedes-Benz O405 és a MAN SL 202 (utóbbival gyakorta utazom) buszok is és még nem láttam ketté esni avagy leállni őket az út szélén.

busz a Circular Quay-nél
333-as Bondi Junction-nél






egy régebbi busz Bondi Junction-nél a két Westfield áruház között


Buszvégállomások vannak szerte a városban, de mivel csak a szűkebb környezetemben lévő buszokról írnék, így az erre a területre eső állomásokat említeném meg.

Bondi Junction Interchange
  • átszállási lehetőség buszról vonatra és vice versa…
  • a cityből a környező strandokra (Bondi, Tamarama, Bronte) gyakorlatilag ezen keresztül lehet eljutni
Central Station, avagy Központi Pályaudvar
  • a név magáért beszél…bazi nagy területen elterülő pályaduvar a város szívében, körülötte pedig buszmegállók mindenfelé, valamint ide fut be a város egy szem villamosa is
Circular Quay
  • ahol az első telepesek partra szálltak…a Rocks mellett, a kikötőben…az Operaház és a Harbour Bridge között…ez is egy amolyan átszálló központ, amely buszok, kompok végállomásául is szolgál, valamint a vonatok megállóhelyéül
  • mivel a Rocksban dolgozom, így a Circular Quay-jel napi szinten találkozom
  • mivel ez a turisták által leggyakrabban látogatott hely, van itt minden giccs árustól utcai performance-ig
  • innen indul a George street, a főút kifelé a városból a Central irányába
egy megfáradt helyi...:)
utcai performance



a vonatmegálló...háttérben a híddal
az 5-ös számú hajókikötő
háttérben egy gyorsjárat
előtérben egy vízitaxi, háttérben egy hajójárat
kívülről
ahogyan 1955-ben kinézett...egy évvel az átépítés előtt...még tele villamossal...
Wynyard
  • a George street-en kicsivel fentebb, mint a Circular Quay…buszok végállomása, többek között innen indulnak buszok North Sydney-be is
Town Hall
  • Central és Wynayard között a Queen Victoria Building-nél
  • a város szívében…a föld alatt két vagy három szinten vannak a vonatmegállók, a felszínen pedig buszok és egy pláza
Mivel rengeteg járat indul a belvárosból és belvárosba egyaránt, így a ki- és bevezető utak (George street és Elizabeth street) zsúfolásig telve vannak busszal, minek köszönhetően teljesen értelmetlen napközben buszozni a cityben, mert gyakorlatialg araszolva képesek csak haladni. Bár igen kényelmesek, technikailag kifogástalan állapotban vannak és tiszták a buszok belülről, azért mindezt jól ellensúlyozzák a légkondi bekapcsolva hagyásával valamint a néha esztelen vezetési stílusukkal. Sok ázsiai bevándorló állt be buszsofőrnek és gondolom hozzák otthonról a vezetési mentalitást is…

Én rendszerint a 333-as, 380-as vagy a 389-es busszal szoktam közlekedni Bondi Junction-ról. Mindhárom végállomása a Circular Quay-on van ugyanis. A 333-as járat azonban néha az őrületbe tud kergetni. Ahogyan kifordul Bondi buszpályaudvarról, gyakorlatilag meg is érkezik a buszdepóba…na itt motor leáll és sofőrcsere…bazz, komolyan menet közben kell kicserélni a sofőrt??? Időnként késik a váltás, máskor meg beszélgetnek egy sort…így az egyébként expressz járat már nem is lesz olyan gyors…nem is beszélve a városi dugóról…

A buszjegyek 2,10 dolcsinál kezdődnek. Ez két zónáig érvényes (asszem kb 3 km). A következő már 3,40…a város a lakóhelyemtől, Bondi-tól 3-4 zónára esik, de érthető okokból mindig a kisebbet vesszük megJ A felszállásnál mindig érvényesíteni kell a jegyet, különben nem indul el…ha nem az első ajtón szállsz fel, szintén nem indul tovább és szembenézhetsz a népharaggalJ

Lehet venni 10 alkalmas buszbérletet is. Az csak 16,80 az 1-2 zónára…


a tíz alkalmas buszjegyem

eddig öt alkalommal
használtam...járat száma, utána a zóna, satöbö...

VONAT:
Ez a leggyorsabb közlekedési mód. A belvárosban a föld alá vitték, mintegy metróként szolgálva a közt. Ide Bondira egy járat jön ki, de a gyakori indulások miatt ez bőven elég is. Kétféle vonat járkál a városban. Egy igen tiszta, modern járat és egy néha húgyszagú, kissé lepattant, otthoni kettes metro fílinget visszaadó járműJ A közös bennük, hogy két szintesek és át lehet járni a kocsik között, valamint az ülések támláját állítva tudod változtatni, hogy menetiránnyal szemben, avagy ellenében szeretnél utazni.

Említettem, hogy a melóhelyem a Rocks-ban van, amely pedig Circular Quay mellett található. Innen vonnattal is haza tudok menni oly módon, hogy felszállok bármelyik vonatra, amely a Town Hall-Central vonalon halad és Town Hall-on átszállok a Bondi-ra tartó szerelvényre. Onnan meg már csak 10-15 perc gyalog a lakásunk, buszjegyet azért a kis távra már nem veszek.

A legolcsóbb menetjegy 3,40 dolcsi. Ezzel be tudok menni a melóhelyig, de pl. kicsivel kintebb a cityből már problémásabb lenne. A vonatnál gyakorlatilag nem nagyon lehet trükközni…mindig érvényesíteni kell a jegyet, különben nem tudsz átmenni a kapun. Ha meg vettél jegyet, de nem a megfelelő távolságra, akkor is jön a bünti…
Van heti jegy, Kata azt használ. 26 dolcsi, 10 km-es körzetben lehet vele közlekedni.

Amiért még szeretem a vonatot, hogy nyugodtan lehet rajta biciklit szállítani.
Az írás elején szó volt a fociról. A Central mellett volt nem messze a helység és odáig letekertem…vissza felfelé viszont már lusta voltam, így csak elmentem a Centralig és felszálltam a bicajommal a Bondira tartó vonatra…szerencsére a bicajra nem kell külön jegy.
Egyébként a vonatok és a villamos is bal oldalon közlekednek.



mikor kijön a föld alól


a biciklim az átjáró előtt

háttérben láthatóak a beléptetőkapuk...igen, itt fel szokás állítani, amit megvásárolnak:))


Kata bérlete a vonatra


VILLAMOS:
Valaha Sydney-nek volt a világon az egyik legkiterjedtebb villamoshálózata a Földön. Gyakorlatilag minden jelentős utcában villamos döcögött. A túlnépesedés, az autók számának megnövekedése azonban kiszorította a legendás Sydney villamosokat. Az utolsó példányokat a 60-as években vonták ki végleg ki a forgalombólL
Valaha villamosok gurultak le egészen Bondi, Bronte és Tamarama beach-ig is. A könyvtárban láttam rengeteg képet is erről az időszakról. Nagyon hangulatos lehetett…

1894-ből...akkor még lóval vontatták
forrás: http://www.flickr.com/photos/state-records-nsw/2654952920/

Több, mint 30 évvel később, a kilencvenes években merült fel először az ötlet, hogy újra villamosok jelenjenek meg Sydney utcáin. A gondolatot gyorsan tett követte és fel is húzták a máig is egyetlen villamos vonalat a Központi Pályaudvartól Lillyfieldig. Szerintem hülye egy ötlet volt pont oda...sosem látok teli szerelvényt.

Mostanában újra előkerült a téma. A George Street (pályaudvartól a Circular Quay-ig…olyan, mint a Rákóczi út otthon…széles és járhatatlan napközbenJ) állandóan be van dugulva, az egyetlen buszsávnak és a számtalan járatnak köszönhetően gyakorlatilag buszok egybefüggő hosszú sorát lehet csak látni. A problémát megoldandó, felvetődött, hogy megszüntetik az autóközlekedést és építenek egy újabb villamos vonalat az autóút helyére. Nekem tetszik az ötlet.

A villamosjegy ára szerintem ugyanannyi, mint a buszokra…

vilik, háttérben a Paddy's Market, amely a kínai negyedben egy bazi nagy piac
KOMP:
Sydney, szemben Budapesttel igen ügyesen kihasználja természet adta adottságait és számtalan járatot üzemeltet az öbölben. A kiinduló pont egytől egyig Circular Quay-on található. Innen indulnak a hajók Manly-be, Taronga Zoo-ba, Darling Harbour-be, észak Sydney-be, Parramatta-ba stb… Továbbá innen startolnak el a hamarosan megérkező bálnaszezon Whale watching hajói is.
Viszonylag pontosak, tiszták, gyorsak és tényleg élmény rajtuk utazni.

A jegy ára kissé drágább (azt hiszem olyan 6-7 dolcsi egy út), de ha az ember vesz egy kombinált heti bérletet 43 dollárért, akkor már nem csak korlátlan számban buszozhat, vonatozhat és villamosozhat, hanem a hajók szolgáltatásait is igénybe veheti.

MAGASVASÚT:

Egy kamu az egészJ Népámítás címén az olimpiára építették és mindössze csak egy vonalat. Bent a városban köröz egy irányba és drága is ráadásul…

ugyancsak a Paddy's Market-nél

Éjszakai járat:
Azt kell mondjam, Budapest ebben az egyetlen dologban világelsőnek számít szerintem. Csak az a szerencsém, hogy Bondi-ra megy le egy éjszakai járat 15-30 percenként éjjel is Circular Quay-ből…egyébként komoly gondban lennék a hazajutássalJ

No comments:

Post a Comment