Saturday, 13 September 2025

Nyugati parti kirándulás

Júliusban nyakunkba vettük a Nissant, vagy fordítva, és útra keltünk a nyugati part felé. Egyszer már jártunk arra, még amikor bátyámék itt voltak 2018 decemberében. Azóta vágytam vissza, legalább látogatóba.

Gyönyörű, vadregényes erdőkkel ölelt, kacskaringós autóút vezet át a Franklin-Gordon Wild Rivers Nemzeti Parkon keresztül. Hobarttól Lake St Clair-ig is igen gyéren lakott a sziget, onnantól viszont egészen Queenstown-ig nincsen semmi, csak erdők, hegyek és patakok… meg lehet szokni a látványt 😊

Érdemes teletankolni az autót indulás előtt, mert nem sok benzinkutat találni az út során. Lake St Clair-nél természetesen meg kellett állnunk – egy gyönyörű szép, természetes tó, hegyekkel körülvéve. Tudom, tudom, az osztrák Alpokban tucatnyi ilyet látni, de Ausztráliának ez jutott 😊






Ez a tó az ország legmélyebb természetes tava. Ha ránéztek a térképre, rengeteg kisebb-nagyobb tavat is láthattok a szigeten, azok viszont mind ember alkotta, duzzasztott víztározók. Az 50-es, 60-as években nagyüzemben tolták a gátépítéseket, minek köszönhetően Tasmánia gyakorlatilag önellátó lett energiaellátás tekintetében… Az már más kérdés, hogy nagyvonalúan eladják a mainlandnek, és a tasmán állam onnan vásárolja vissza a hiányzó energiát. Ne kérdezzétek, vannak problémák itt is.

Ezek a gát mögött elterülő tavak rekreációs célt is szolgálnak, főleg a horgászat népszerű, lévén betelepítették a lazacot, pisztrángot.

Lake St Clair-től elindulva 100 km és másfél óra után érünk el Queenstownba. Az út során számtalan kopár, sziklás hegy mellett halad el az út, kiépített turistautak várják a kalandra vágyó túrázókat. Melegen ajánlott az 1446 méteres Frenchmans Cap-re vezető többnapos túra, melynek egy része a híres Franklin folyó mentén halad. Aki utána akar nézni, mik történtek itt pár évtizede a természet érintetlenségének megőrzése érdekében, annak itt van egy pár link:


Valamint az általam készített videó is a folyóról a függőhídról:



Mielőtt beérnénk Queenstownba, érdemes megállni Nelson Falls-nál. Gondosan kiépített fapallós tanösvény vezet egészen a vízesésig, amely egészen lenyűgöző. Az ösvény során kisebb táblák mutatják a Föld geológiai átalakulásának folyamatát a térségben. Imádom, hogy mindenhol kirakják ezeket a táblákat, ahonnan megtanulhatjuk, hogyan alakultak ki a hegyeink, vízeséseink. Itt egy pár kép, beszéljenek helyettem.





Queenstownba érve elképesztő sivárság fogadott minket, mint később megtudtuk, ez bizony az emberi beavatkozásnak köszönhető. Közel 130 éve kezdtek el bányászni, de nem is inkább aranyat, hanem ezüstöt, rezet. A bányászathoz szorosan kapcsolódó kohók működéséhez pedig a környékbeli erdőket irtották ki igen sikeresen. A táj ma is nyögi a több mint 100 évvel ezelőtti bányászat terheit.

A város egyébként állítólag 120 éve a világ leggazdagabb bányavárosa volt, de ezt nehéz elhinni, ha végignézünk a mai városképen. Nagyon lehangoló, olyan Twin Peaks-es hangulatú kisváros. Egyedül a régi épületek emlékeztetnek egy hajdan büszke és prosperáló bányavárosra. Az Empire Hotel belső építészete még ma is lehengerlő, szinte elképzeltem, ahogyan az ausztrálok legendás operaénekesnője, Melba sétált le a széles, díszes fakorláttal szegélyezett lépcsőjén (tényleg járt ott a város fénykorában).

Szinte mindenki rokona mindenkinek, a fiataloknak pedig nem sok kilátása van a jövőre nézve – az üzletek bezártak, a bánya, amit egy tengerentúli cég vásárolt fel, jelenleg nem sok embert foglalkoztat, és valószínűleg nem is fog a továbbiakban sem. Helyiektől megtudtuk, hogy javában zajlik a mesterséges intelligencia és robotika bevezetése a helyi bányászatba.


Az emberek ugyanakkor nagyon kedvesek voltak. Amiért mentünk, az hibátlan volt:
West Coast Wilderness Railway (https://wcwr.com.au), az az erdei kisvasút, ami miatt választottuk ezt a célpontot. Gondoltuk, Marcus imádni fogja, de tudat alatt inkább Apa – tehát az én – vágyam volt felülni erre a gyönyörűen felújított, korabeli gőzmozdony vontatta nosztalgia-kocsira. A hajdani bányavasút útvonalán szállítja a vendégeket a Queenstown–Strahan táv feléig, ahol visszafordul.

Az út során megálltunk egyszer egy aranybányánál – itt lehetőségünk volt az aranymosást kipróbálni, természetesen sikertelenül. A hegyből odavezetett vizet engedték be egy kb. 15 méter hosszú, széles vályúba a sóderrel együtt, és adtak mindenkinek egy-egy aranymosó tálat. A filmekből látható körkörös mozdulatok elvégzése során hárman is találtak kicsi aranyrögöt, hiszen a hegy még mindig rejteget tekintélyes mennyiséget.

Mi a drágább jegyet választottuk a vonatra, mivel azzal ételt is felszolgáltak. Nagyon jó döntés volt – igazi, korabeli uraknak/hölgyeknek éreztük magunkat 😊 Olyan boldog, gyermeki arccal tekintettem ki az ablakon, nézve a pöfögő gőzmozdonyt elöl és a párás ködben eltűnő esőerdőt hátul, hogy el is felejtettem: mindezt Marcusért tesszük. Állítólag neki is tetszett 😊






















Említettem Strahan városát is. Itt volt a végállomása a bányavasútnak, tengeröböl melletti kikötő lévén itt rakodták át a teherhajókra az ásványi anyagot és szállították Melbourne-be. Strahan azonban egészen idilli kisváros képét mutatta – mintha egy másik világ lenne. Pár percre van az Indiai-óceán is, amely nagyon kellemes hőmérsékletű volt. Na, nem fürödtünk, csak elkapott egy nagyobb hullám és beterítette a lábunkat 😊


Meglátogattuk Trial Harbourt is, amit a világ végének hirdetnek. Valóban olyan érzése van az embernek, mikor a főútról vezető göröngyös, murvás mellékúton megérkezve a végső kanyarnál megpillantja az ember a végtelen óceánt a magas partról és a kicsiny település pár házát a parton. Gondban lennék, ha itt élnénk és elfogyna a tejföl… A legközelebbi bolt legalább fél óra, és az sem biztos, hogy nyitva van este. Mindezért azonban kárpótolja az itt élőket/nyaralókat a természet nyugalma. Pár napig kipróbálnám én is itt az elvonulást.



Wedge tailed eagle egy roadkill-lel






Meglátogattuk még Zeehan városát is, ami egykoron ugyancsak bányaváros volt, mára pedig sajnos egy lepusztult szellemváros képét nyújtja. Szomorú látni, hogy a néha arra járó turistákon kívül nem sok bevételi forrásuk van. En bloc elmondható ez az egész nyugati partról: gyéren lakott terület, kilátástalan jövővel – de lenyűgöző állat- és növényvilággal.




Összességében érdemes elautózni és eltölteni pár napot a környéken. Nem bánjátok meg.


No comments:

Post a Comment